З метою забезпечення гласності, відкритості та прозорості діяльності органу місцевого самоврядування, врахування громадської думки під час прийняття важливих рішень для територіальної громади, на підставі розпорядження голови Гайсинської міської ради від  28 серпня 2021 року №105-од «Про проведення консультацій з громадськістю щодо реорганізації шляхом пониження ступенязакладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Степашки Гайсинської міської ради»   були проведені консультації з громадськістю шляхом громадського обговорення проекту рішення Гайсинської міської ради   «Про реорганізацію    шляхом пониження   ступеня    закладу    загальної   середньої    освіти    І-ІІІ ступенів с. Степашки Гайсинської міської ради».

         Громадські обговорення були організовані робочою групою та пройшли у період з 28.08.2021р. по 23.06.2022р. Відповідне інформаційне повідомлення оприлюднено на офіційному веб-сайті Гайсинської міської ради.

В ході обговорення було наголошено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України (ст.19 Конституції України).

Учасникам обговорень надано економічне обґрунтування та роз’яснено законодавчі основи відповідних рішень.

Відповідно до пункту 30 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Відповідно до частини 3 статті 66 Закону України «Про освіту» сільські ради  засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.

Згідно зі ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).

        В обговоренні прийняли участь працівники закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Степашки, члени робочої групи з питань   реорганізації шляхом пониження   ступенязакладу    загальної  середньої   освіти   І-ІІІ ступенів     с. Степашки    Гайсинської   міської ради,   мешканці с. Степашки. Згідно протоколу – 56 осіб  взяли участь у обговоренні.

Під час слухань, всі присутні не підтримали ініціативу щодо пониження   ступеня    закладу    загальної   середньої    освіти    І-ІІІ ступенів с. Степашки Гайсинської міської ради.

Під час громадських слухань були емоційні виступи та запитання, які звучали від громадськості с. Степашки:

  1. Косенко РМ. (директор ЗЗСО с. Степашки)довела до робочої групи та присутніх  інформацію про те, що на сьогоднішній день подано 8 заяв до 1 класу, 5 заяв до 10 класу та 5 заяв до 11 класу. На 1 вересня кількість дітей буде становити 84 дитини. На території с. Степашки проживають переселенці (37 дітей), які можливо також підуть до школи. Навчальний заклад заключив угоду про співпрацю з міжнародним благодійним фондом «Друзі Дітей. Україна» та придбав в рамках такої співпраці спортивний інвентар, батути, гойдалки, фізичне обладнання по системі НУШ, меблі. Навчальний заклад не можна понижати в ступені, оскільки тут гарний педагогічний колектив, який всіляко намагається  прищепити дітям любов до знань; показники успішності різні, але багато дітей показують високий рівень при здачі ЗНО, вступають до вищих навчальних закладів на бюджетну форму навчання.
  2. Войтенко Г.В.(вчитель) – звернувся з проханням відтермінувати прийняття рішення про пониження ступеня  до 2024 року.
  3. Котик Н.П. (мати старшокласника)– хоче щоб її дитина закінчила 11 класів в с. Степашки.
  4. Гайдаєнко А.П. проти довозу дітей до с. Харпачка, оскільки в даному навчальному закладі на  її  думку не дають знання і батьки принципово не віддадуть  своїх дітей на навчання в с. Харпачка.
  5. Плазій Л. (вчитель) діти, які приходять на навчання з с. Харпачка не мають таких знань, які дає навчальний заклад в с. Степашки.
  6. Панченко І.П. (вчитель) вважає, що довіз дітей до с. Харпачка є небезпечним через жахливий стан доріг. Наполягає на збережені ступеня закладу до 2024 року.
  7. Котик Н.В.просить та дуже сподівається, що робоча група дослухається до прохань жителів села не понижати ступінь навчального закладу. Вважає, що переселенці, які проживають на території села віддадуть з 1 вересня дітей до даного навчального закладу.
  8. Борейко Н.М. – просить не понижати ступінь навчального закладу до 2024 року, оскільки їх діти категорично не підуть на навчання в с. Харпачку.
  9. Олійник К.В.хоче щоб її дитина закінчила школу лише в с. Степашки, так, як на її думку в ЗЗСО с. Харпачка знань не дають абсолютно ніяких.
  10. Анцілевський В.С, – запитання: «Чим школа в с Харпачка краща за школу в с. Степашки?».
  11. Шкраба Г.М. – проти пониження ступеня; в школі дають досить гарні знання, учні між собою дуже дружні, існує здорова конкуренція у навчанні.

Громадські слухання були досить емоційними, але пройшли в атмосфері виваженості та толерантності, на всі  запитання представниками робочої групи були надані обґрунтовані та вичерпні відповіді, всі прохання та побажання взяті до уваги.

Таким чином, всі жителі, що прийняли участь у громадських  обговореннях проекту рішення Гайсинської міської ради «Про реорганізацію    шляхом пониження   ступеня    закладу    загальної   середньої    освіти    І-ІІІ ступенів с. Степашки Гайсинської міської ради» не підтримали відповідний проект.

За результатами громадських слухань та розгляду пропозицій і звернень, Робоча  група з організації проведення громадського обговорення пропонує:

Винести проект рішення Гайсинської міської ради «Про реорганізацію    шляхом пониження   ступеня    закладу    загальної   середньої    освіти    І-ІІІ ступенів с. Степашки Гайсинської міської ради» на розгляд сесії Гайсинської міської ради.

Причинами неврахування пропозицій жителів громади щодо неприйняття  рішення міською радою «Про реорганізацію    шляхом пониження   ступеня    закладу    загальної   середньої    освіти    І-ІІІ ступенів с. Степашки Гайсинської міської ради», які прийняли участь у громадському обговоренні, є наступні:

Згідно зі ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).

Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства.

Враховуючи вищевказані положення, оптимальне функціонування мережі закладів загальної середньої освіти повинно виходити з об’єктивно існуючого запиту на освітні послуги.

Показник наповнюваності закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Степашки Гайсинської міської ради є незмінно низькими протягом тривалого часу, що свідчить про низький соціальний попит громади на освітні послуги на вказаній території. Станом на кінець 2021-2022 н.р. року в закладі загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Степашки Гайсинської міської ради навчається  76 учнів, зокрема в:

1-му класі – 9 учнів,

2-му класі – 10 учнів,

3-му класі -7 учнів,

4-му класі – 12 учнів,

5-му класі – 8 учнів,

6-му класі – 8 учнів,

7-му класі – 5 учнів,

8-му класі – 8 учнів,

9-му класі – 4 учня,

10-му класі – 5 учнів,

11-му класі – немає жодного учня.

  На даний час у с. Степашки 16 дітей віком 3-5 років.  

Різниця між річною вартістю навчання дитини у середньому та у малозаповненому класі сягає кілька десятків тисяч гривень: незалежно від кількості учнів, громада сплачує зі свого бюджету однакові кошти за опалення, електроенергію, воду і роботу технічного персоналу. Чим менше учнів – тим більша частка цих витрат припадає на кожного з них. 

Пункт п. 6 ч. 1 ст. 7 Бюджетного Кодексу України передбачено, що «бюджетна система ґрунтується на принципі ефективності та результативності – при складанні та виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей, запланованих на основі національних цінностей і завдань, шляхом забезпечення якісного надання послуг, гарантованих державою, місцевим самоврядуванням, при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів. 

РОЗРАХУНОК УТРИМАННЯзакладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Степашки Гайсинської міської ради на 2021 – 2022 роки (тис.грн.)

№з/пНайменування витрат2021р.2022р.
Витрати на місяць, тис.грн.Витрати на рік, тис.грн.Витрати на місяць, тис.грн.Витрати на рік, тис.грн.
1Заробітна плата педпрацівників177,82268,2193,92326,7
2Заробітна плата техпрацівників56,263458,3699,5
 Всього заробітна плата2342902,2252,23026,2
 Нарахування на оплату праці51,5638,555,5665,8
 Всього на оплату праці285,53540,7307,73692,0
3Продукти харчування6,4057,39,1081,5
4Оплата послуг (крім комунальних)5,6067,55,0060,4
5Видатки на відрядження0,404,70,304
6Оплата електроенергії1,8021,12,2026,3
 Оплата природного газу15,9095,538,50230,9
8Оплата інших енергоносіїв0,0000,000
9Інші витрати (предмети, матеріали, обладнання, інвентар та медикаменти)1,20222,0024,1
 Всього витрати на утримання ЗЗСО316,83808,8364,84119,2

Фактичні витрати за 7 місяців 2021 року – 2231,5 тис. грн. Кількість ставок педпрацівників – 18,8. Кількість ставок техпрацівників – 9. Собівартість утримання одного    учня по закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Степашки Гайсинської міської ради  становить 50116  грн. на рік; утримання 1 учня за 7 місяців 2021 року – 29362 грн. Середні затрати на 1 дитину за 7 місяців по школах громади 20427 грн.

Фактичні витрати за 5 місяців 2022 року – 1621,2 тис. грн. Кількість ставок педпрацівників – 18,9. Кількість ставок техпрацівників – 9. Собівартість утримання одного    учня по закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Степашки Гайсинської міської ради  становить – 54200 грн. на рік, середні витрати на утримання 1 учня ЗЗСО по Гайсинській міській територіальній громаді – 37829 грн.; утримання 1 учня за 5 місяців 2022 року – 21332 грн. Середні затрати на 1 дитину за 5 місяців по ЗЗСО Гайсинської міської громади -14947 грн.

Державна освітня субвенція покриває заробітну плату педагогічного персоналу, але за рахунок інших шкіл. Громада за рахунок місцевого бюджету фінансує комунальні послуги та утримання технічного персоналу.

Питання не лише у коштах, але й якості освіти, яку отримують учні таких шкіл. У школі с. Степашки учителі намагаються дати якісну освіту.  Однак недостатньо новітнього обладнання, часто бракує фахівців учителів, одна людина викладає одразу декілька предметів, що не дає можливості надавати якісні фахові знання. Потребує поліпшення матеріальна база закладу. Головною проблемою школи є мала кількість дітей у старших класах чи їх відсутність. Навчання у великих шкільних колективах сприяє здоровій конкуренції між школярами, їх прогресивному, гармонійному розвитку. Перебуваючи у товаристві декількох однокласників, діти мають гірші можливості порівнювати себе з іншими та розвиватися, ніж їхні ровесники, які навчаються у великій школі. 

Використання коштів державної освітньої субвенції та коштів місцевого бюджету на утримання закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Степашки Гайсинської міської ради не відповідає принципам, визначеним Бюджетним Кодексом України. Отже, прийняття проектів рішень, винесених на обговорення є важливим та необхідним управлінським кроком, який має під собою соціальні та економічні підстави.    У разі пониження ступеня закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти (частина 2 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).

На виконання даної норми, з метою забезпечення реалізації гарантій права на здобуття кожним якісної загальної середньої освіти на даний час проводиться комплекс заходів, які дозволять уникнути незручностей кожного в реалізації права на здобуття загальної середньої освіти в іншому закладі освіти із забезпеченням територіальної доступності (до Закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Харпачка Гайсинської міської ради), зокрема через організацію процесу підвезення дітей до навчального закладу та до дому.  

Таким чином, прийняття та виконання цього рішення створить сприятливі умови для реалізації державної політики в сфері освіти, поліпшення освітнього процесу, зменшить матеріальні витрати, пов’язані з ефективним функціонуванням закладів загальної середньої освіти.