З метою забезпечення гласності, відкритості та прозорості діяльності органу місцевого самоврядування, врахування громадської думки під час прийняття важливих рішень для територіальної громади, на підставі розпорядження голови Гайсинської міської ради від  28 серпня 2021 року №103-од «Про проведення консультацій з громадськістю щодо реорганізації шляхом пониження ступенязакладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Бубнівка Гайсинської міської ради»   були проведені консультації з громадськістю шляхом громадського обговорення проекту рішення Гайсинської міської ради   «Про реорганізацію    шляхом пониження   ступеня    закладу    загальної   середньої    освіти    І-ІІІ ступенів с. Бубнівка Гайсинської міської ради».

         Громадські обговорення були організовані робочою групою та пройшли у період з 28.08.2021р. по 20.06.2022р. Відповідне інформаційне повідомлення оприлюднено на офіційному веб-сайті Гайсинської міської ради.

В ході обговорення було наголошено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України (ст.19 Конституції України).

Учасникам обговорень надано економічне обґрунтування та роз’яснено законодавчі основи відповідних рішень.

Відповідно до пункту 30 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Відповідно до частини 3 статті 66 Закону України «Про освіту» сільські ради  засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.

Згідно зі ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).

        В обговоренні прийняли участь працівники закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Бубнівка, члени робочої групи з питань   реорганізації шляхом пониження   ступенязакладу    загальної  середньої   освіти І-ІІІ ступенів с. Бубнівка Гайсинської міської ради, мешканці Бубнівського старостинського округу. Згідно протоколу – 68 осіб  взяли участь у обговоренні.

Під час слухань, всі присутні не підтримали ініціативу щодо пониження   ступеня    закладу    загальної   середньої    освіти    І-ІІІ ступенів с. Бубнівка Гайсинської міської ради.

Під час громадських слухань були емоційні виступи та запитання, які звучали від громадськості Бубнівського старостинського округу:

  1. Нагонюк Т.Д. (депутат) – проти пониження ступеня ЗЗСО с. Бубнівка; якщо підвіз дітей буде здійснюватись до ЗЗСО с. Куна батьки заберуть дітей в навчальні заклади м. Ладижин; зібрано підписи мешканців Бубнівського старостинського округу проти пониження ступеня.
  2. Яковенко Н.О. – проти пониження ступеня навчального закладу; просить відтермінувати прийняття даного рішення  до 2024 року, оскільки народжуваність дітей по Бубнівському старостинському округу досить висока, а отже кількість дітей, які підуть до навчального закладу  на її думку збільшиться. Також виступила за те щоб в с. Бубнівка відкрився дитячий садочок, але ступінь школи не понижалась.
  3. Личакова Н.М. запитання: «Чи можна під час воєнного стану понижати ступінь навчального закладу?»
  4. Волоскевич Т.П. (багатодітна (прийомна) мати)- цікавить безпека дітей під час довезення їх до ЗЗСО с. Куна.

Запитання:

  • «Яка безпека дітей буде в ЗЗСО с. Куна (чи є бомбосховище належним чином обладнане, чи є необхідні умови)?»;
  • «Чому не враховують психологічний, емоційний стан дітей, які будуть в чужому колективі де для них буде все нове; чи не знизиться рівень знань таких дітей, коли вони опиняться в іншій школі?»;
  • «Чи суттєва буде економія коштів понизивши ступінь навчального закладу і  здійснювати доведення дітей до ЗЗСО с. Куна?»
  1. Кошева Н.Л. запитання:
  • «Чому так багато коштів затрачено на комунальні послуги якщо було дистанційне навчання?»
  1. Кобернік М.М. запитання:
  • «Яка економія коштів буде при пониженні ступеня?»
  1. Гончарук Т.І. (староста)- проти пониження ступеня, оскільки  школа сучасна, гарна, дає досить високі знання. Просила відтермінувати до 2024 року пониження ступеня; відкрити садочок; шукати спонсорів, які б допомогли з коштами на відкриття садочка.

Також    був виступ вчителя ЗЗСО с. Бубнівака Іщенко О.П., яка зазначила, що школа дуже гарна, вкладено багато коштів в ремонт даного закладу, є необхідна база для навчання; діти показують високі знання і на предметних олімпіадах і на змаганнях, при  здачі ЗНО; вступають в  вищі навчальні заклади на бюджетну форму навчання. Отже даний навчальний заклад не можна понижатися в ступені,  а краще створити опорну школу на базі даного закладу; довозити  дітей з найближчих сіл.

На всі запитання представниками робочої групи були надані обґрунтовані та вичерпні відповіді. Всі прохання прийняті до уваги.

Таким чином, всі жителі, що прийняли участь у громадських  обговореннях проекту рішення Гайсинської міської ради «Про реорганізацію    шляхом пониження   ступеня    закладу    загальної   середньої    освіти    І-ІІІ ступенів с. Бубнівка  Гайсинської міської ради» не підтримали відповідний проект.

За результатами громадських слухань та розгляду пропозицій і звернень, Робоча  група з організації проведення громадського обговорення пропонує:

Винести проект рішення Гайсинської міської ради «Про реорганізацію    шляхом пониження   ступеня    закладу    загальної   середньої    освіти    І-ІІІ ступенів с. Бубнівка  Гайсинської міської ради» на розгляд сесії Гайсинської міської ради.

Причинами неврахування пропозицій жителів громади щодо неприйняття  рішення міською радою «Про реорганізацію    шляхом пониження   ступеня    закладу    загальної   середньої    освіти    І-ІІІ ступенів с. Бубнівка Гайсинської міської ради», які прийняли участь у громадському обговоренні, є наступні:

Згідно зі ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).

Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства.

Враховуючи вищевказані положення, оптимальне функціонування мережі закладів загальної середньої освіти повинно виходити з об’єктивно існуючого запиту на освітні послуги.

Показник наповнюваності закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Бубнівка Гайсинської міської ради є незмінно низькими протягом тривалого часу, що свідчить про низький соціальний попит громади на освітні послуги на вказаній території. Станом на кінець 2021-2022 н.р. року в закладі загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Бубнівка Гайсинської міської ради навчається  65 учнів, зокрема в:

1-му класі -7 учнів,

2-му класі – 8 учнів,

3-му класі -10 учнів,

4-му класі – немає жодного учня,

5- му класі – 8 учнів

6 – му класі – 7 учнів

8 – му класі – 2 учня

9 – му класі – 5 учнів

10 – му класі – 7 учнів

11 – му класі – 5 учнів

  Зростання контингенту учнів школи під питанням, оскільки вже на даний час у с. Бубнівка 29 дітей віком 3-5 років.  

Різниця між річною вартістю навчання дитини у середньому та у малозаповненому класі сягає кілька десятків тисяч гривень: незалежно від кількості учнів, громада сплачує зі свого бюджету однакові кошти за опалення, електроенергію, воду і роботу технічного персоналу. Чим менше учнів – тим більша частка цих витрат припадає на кожного з них. 

Пункт п. 6 ч. 1 ст. 7 Бюджетного Кодексу України передбачено, що «бюджетна система ґрунтується на принципі ефективності та результативності – при складанні та виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей, запланованих на основі національних цінностей і завдань, шляхом забезпечення якісного надання послуг, гарантованих державою, місцевим самоврядуванням, при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів. 

РОЗРАХУНОК УТРИМАННЯзакладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Бубнівка Гайсинської міської ради на 2021 – 2022 роки (тис.грн.)

№з/пНайменування витрат2021р.2022р.
Витрати на місяць, тис.грн.Витрати на рік, тис.грн.Витрати на місяць, тис.грн.Витрати на рік, тис.грн.
1Заробітна плата педпрацівників173,12202,9202,72432,8
2Заробітна плата техпрацівників68,1746,172,3867,7
 Всього заробітна плата241,229492753300,5
 Нарахування на оплату праці53,1648,860,5726,1
 Всього на оплату праці294,33597,8335,54026,6
3Продукти харчування4,1037,25,3047,3
4Оплата послуг (крім комунальних)4,00484,9058,4
5Видатки на відрядження0,303,30,202,8
6Оплата електроенергії3,3039,24,5053,7
 Оплата природного газу28,30169,768,90413,1
8Оплата інших енергоносіїв0,000  
9Інші витрати (предмети, матеріали, обладнання, інвентар та медикаменти)1,3015,72,0024,2
 Всього витрати на утримання ЗЗСО335,63910,9421,34626,1

Фактичні витрати за 7 місяців 2021 року – 44324 грн. Кількість ставок педпрацівників – 17,1. Кількість ставок техпрацівників – 11. Собівартість утримання одного    учня по закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Бубнівка Гайсинської міської ради  становить 72424  грн. на рік; утримання 1 учня за 7 місяців 2021 року – 44324 грн. Середні затрати на 1 дитину за 7 місяців по школах громади 20427 грн. Середні затрати на 1 дитину за 7 місяців по сільських школах 30442 грн.

Фактичні витрати за 5 місяців 2022 року – 1906,9 тис. грн. Кількість ставок педпрацівників – 19,1. Кількість ставок техпрацівників – 11. Собівартість утримання одного    учня по закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Бубнівка Гайсинської міської ради  становить – 71171 грн. на рік, середні витрати на утримання 1 учня ЗЗСО по Гайсинській міській територіальній громаді – 37829 грн.; утримання 1 учня за 5 місяців 2022 року – 29337 грн. Середні затрати на 1 дитину за 5 місяців по ЗЗСО Гайсинської міської громади -14947 грн. Середні   затрати  на   1   дитину за 5 місяців 2022 року  по сільських школах – 22723 грн.

Державна освітня субвенція покриває заробітну плату педагогічного персоналу, але за рахунок інших шкіл. Громада за рахунок місцевого бюджету фінансує комунальні послуги та утримання технічного персоналу.

У школі є якість освіти, яку отримують учні. Є новітнє обладнання, не бракує професійних вмотивованих учителів. Головною проблемою школи є мала кількість дітей. Навчання у великих шкільних колективах сприяє здоровій конкуренції між школярами, їх прогресивному, гармонійному розвитку. Перебуваючи у товаристві декількох однокласників, діти мають гірші можливості порівнювати себе з іншими та розвиватися, ніж їхні ровесники, які навчаються у великій школі. 

Використання коштів державної освітньої субвенції та коштів місцевого бюджету на утримання закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Бубнівка Гайсинської міської ради не відповідає принципам, визначеним Бюджетним Кодексом України. Отже, прийняття проектів рішень, винесених на обговорення є важливим та необхідним управлінським кроком, який має під собою соціальні та економічні підстави.    У разі пониження ступеня закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти (частина 2 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).

На виконання даної норми, з метою забезпечення реалізації гарантій права на здобуття кожним якісної загальної середньої освіти на даний час проводиться комплекс заходів, які дозволять уникнути незручностей кожного в реалізації права на здобуття загальної середньої освіти в іншому закладі освіти із забезпеченням територіальної доступності (до Закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Куна Гайсинської міської ради), зокрема через організацію процесу підвезення дітей до навчального закладу та до дому.  

Таким чином, прийняття та виконання цього рішення створить сприятливі умови для реалізації державної політики в сфері освіти, поліпшення освітнього процесу, зменшить матеріальні витрати, пов’язані з ефективним функціонуванням закладів загальної середньої освіти.