З метою забезпечення гласності, відкритості та прозорості діяльності органу місцевого самоврядування, врахування громадської думки під час прийняття важливих рішень для територіальної громади, на підставі розпорядження голови Гайсинської міської ради від  28 серпня 2021 року №102-од «Про проведення консультацій з громадськістю щодо реорганізації шляхом пониження ступенязакладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Жерденівка Гайсинської міської ради»   були проведені консультації з громадськістю шляхом громадського обговорення проекту рішення Гайсинської міської ради   «Про реорганізацію    шляхом пониження   ступеня    закладу   загальної   середньої    освіти    І-ІІ ступенів с. Жерденівка Гайсинської міської ради».

         Громадські обговорення були організовані робочою групою та пройшли у період з 28.08.2021р. по 24.06.2022р. Відповідне інформаційне повідомлення оприлюднено на офіційному веб-сайті Гайсинської міської ради.

В ході обговорення було наголошено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України (ст.19 Конституції України).

Учасникам обговорень надано економічне обґрунтування та роз’яснено законодавчі основи відповідних рішень.

Відповідно до пункту 30 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Відповідно до частини 3 статті 66 Закону України «Про освіту» сільські ради  засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.

Згідно зі ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).

        В обговоренні прийняли участь працівники закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Жерденівка, члени робочої групи з питань   реорганізації шляхом пониження   ступенязакладу    загальної  середньої   освіти І-ІІ ступенів с. Жерденівка Гайсинської міської ради, мешканці Жерденівського старостинського округу. Згідно протоколу – 54 особи  взяли участь у обговоренні.

Під час слухань, всі присутні не підтримали ініціативу щодо пониження   ступеня    закладу    загальної   середньої    освіти    І-ІІ ступенів с. Жерденівка Гайсинської міської ради.

Під час громадських слухань були емоційні виступи та запитання, які звучали від громадськості Жерденівського старостинського округу:

  1. Будько А.А.проти доїзду дітей до с. Губник, оскільки дорога небезпечна; знання, які даються в навчальному закладі с. Жерденівка і батьків і дітей влаштовують.
  2. Шведюк Ю. запитання:

     «Хто буде відповідати за безпеку дітей під час довезення до іншого навчального                                              закладу?»

 «Яка кількість дітей може знаходитись в автобусі під перевезення?»

  1. Молявко О.Ю. – проти пониження ступеня, оскільки в даному навчальному закладі дають необхідні знання, діти вступають на навчання до вищих навчальних закладів на бюджетну форму навчання; заклад необхідно підтримати, дати шанс на існування.
  2. Косякова О.Л. – дитина навчається на індивідуальному навчанні, запитання: «Хто в даному випадку буде займатись з дитиною в разі пониження ступеня?»
  3. Лісова Л.П.: запитання: «Чому даний навчальний заклад понижають в ступені якщо максимальна кількість дітей має бути 25, а в с. Жеденівка навіть більше?»
  4. Бабенко Ж. – дитина   навчалась   раніше    в м. Гайсин, а тепер   навчається   в с. Жерденівка і навчання в селі набагато краще ніж в місті, оскільки в селі за рахунок того, що в класі мало дітей вчитель приділяє увагу кожній дитині.
  5. Атаманенко А.- вважає якщо діти будуть навчатись в іншій школі , а   не     в  с. Жерденівка над ними буде чинитись булінг.
  6. Кондратюк Л.З., Данченко Н. та інші батьки категорично проти довезення дітей до іншої школи, оскільки дорога в жахливому стані, шкільний автобус постійно несправний., а хто в такому випадку буде відповідати за безпеку їх дітей? Їх школа є найкращою, незважаючи на те, що у них немає новітнього обладнання, педагогічний колектив дає високі знання. Чомусь ніхто не враховує психологічний стан дітей, чи зможуть вони адаптуватись в новому колективі.
  7. Також прозвучало запитання від жительки с.Тимар: «Чому озвучені такі захмарні цифри, які витрачаються на дітей, якщо батьки все купують за свої кошти?»

Жителі Жерденівського старостинського округу зібрали підписи та передали голові робочої групи письмове звернення в якому виступають проти пониження ступеня ЗЗСО с. Жерденівка та приводять свої аргументи.

На всі запитання представниками робочої групи були надані обґрунтовані та вичерпні відповіді. Всі прохання прийняті до уваги.

Таким чином, всі жителі, що прийняли участь у громадських  обговореннях проекту рішення Гайсинської міської ради «Про реорганізацію    шляхом пониження   ступеня    закладу    загальної   середньої    освіти    І-ІІ ступенів с. Жерденівка Гайсинської міської ради» не підтримали відповідний проект.

За результатами громадських слухань та розгляду пропозицій і звернень, Робоча  група з організації проведення громадського обговорення пропонує:

Винести проект рішення Гайсинської міської ради «Про реорганізацію    шляхом пониження   ступеня    закладу    загальної   середньої    освіти    І-ІІ ступенів с. Жерденівка Гайсинської міської ради» на розгляд сесії Гайсинської міської ради.

Причинами неврахування пропозицій жителів громади щодо неприйняття  рішення міською радою «Про реорганізацію    шляхом пониження   ступеня    закладу    загальної   середньої    освіти    І-ІІ ступенів с. Жерденівка Гайсинської міської ради», які прийняли участь у громадському обговоренні, є наступні:

Згідно зі ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).

Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства.

Враховуючи вищевказані положення, оптимальне функціонування мережі закладів загальної середньої освіти повинно виходити з об’єктивно існуючого запиту на освітні послуги.

Показник наповнюваності закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Жерденівка Гайсинської міської ради є незмінно низькими протягом тривалого часу, що свідчить про низький соціальний попит громади на освітні  послуги   на    вказаній   території.  Станом на кінець 2021-2022 н.р. року  в закладі  загальної    середньої   освіти   І-ІІ ступенів  с. Жерденівка Гайсинської міської ради навчається  57 учні, зокрема в:

1-му класі – 6 учнів,

2-му класі – 8 учнів,

3-му класі -13 учнів,

4-му класі – 6 учнів,

5-му класі – 4 учні,

6-му класі – 4 учні,

7-му класі – 5 учнів,

8-му класі – 6 учнів,

9-му класі – 5 учнів.

Зростання контингенту учнів школи під питанням, оскільки вже на даний час у с. Жерденівка 14  дітей віком 3-5 років.  

Різниця між річною вартістю навчання дитини у середньому та у малозаповненому класі сягає кілька десятків тисяч гривень: незалежно від кількості учнів, громада сплачує зі свого бюджету однакові кошти за опалення, електроенергію, воду і роботу технічного персоналу. Чим менше учнів – тим більша частка цих витрат припадає на кожного з них. 

Пункт п. 6 ч. 1 ст. 7 Бюджетного Кодексу України передбачено, що «бюджетна система ґрунтується на принципі ефективності та результативності – при складанні та виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей, запланованих на основі національних цінностей і завдань, шляхом забезпечення якісного надання послуг, гарантованих державою, місцевим самоврядуванням, при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів. 

РОЗРАХУНОК УТРИМАННЯзакладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Жерденівка Гайсинської міської ради на 2021- 2022 роки (тис.грн.)

№з/пНайменування витрат2021р.2022р.
Витрати на місяць, тис.грн.Витрати на рік, тис.грн.Витрати на місяць, тис.грн.Витрати на рік, тис.грн.
1Заробітна плата педпрацівників153,41963,1179,32151,4
2Заробітна плата техпрацівників42,9455,447,4503
 Всього заробітна плата196,32418,5226,72654,4
 Нарахування на оплату праці43,2532,149,9584,0
 Всього на оплату праці239,52950,6276,63238,4
3Продукти харчування5,2046,56,4057,8
4Оплата послуг (крім комунальних)4,00481,9022,5
5Видатки на відрядження0,303,30,202,5
6Оплата електроенергії1,1013,71,4016,5
 Оплата природного газу0,0000,000
8Оплата інших енергоносіїв11,5068,911,5069
9Інші витрати1,3015,71,3015,5
 Всього витрати на утримання ЗЗСО262,93146,7299,33422,2

Фактичні витрати за 7 місяців 2021 року – 1791,9 ти. грн. Кількість ставок педпрацівників – 16,95. Кількість ставок техпрацівників – 6,75. Собівартість утримання одного    учня по закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Жерденівка Гайсинської міської ради  становить 58272  грн. на рік; утримання 1 учня за 7 місяців 2021 року – 33183 грн. Середні затрати на 1 дитину за 7 місяців по школах громади 20427 грн.

Фактичні витрати за 5 місяців 2022 року – 1262,5 тис. грн. Кількість ставок педпрацівників – 17,6. Кількість ставок техпрацівників – 6,75. Собівартість утримання одного    учня по закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Жерденівка Гайсинської міської ради  становить – 60039 грн. на рік, середні витрати на утримання 1 учня ЗЗСО по Гайсинській міській територіальній громаді – 37829 грн.; утримання 1 учня за 5 місяців 2022 року – 22149 грн. Середні затрати на 1 дитину за 5 місяців по ЗЗСО Гайсинської міської громади -14947 грн.

Враховуючи те, що державна освітня субвенція покриває лише заробітну плату педагогічного персоналу, громада за рахунок місцевого бюджету фінансує комунальні послуги та утримання технічного персоналу.

Питання не лише у коштах, але й якості освіти, яку отримують учні таких шкіл. Напівпорожні школи у селах суттєво програють: у них зазвичай немає новітнього обладнання, бракує професійних вмотивованих учителів, одна людина викладає одразу декілька предметів. 

Проте в силу того, що школа є малокомплектною ряд навчальних предметів викладаються не фахівцями, що безумовно впливає на якість знань дітей із зазначених предметів.

Навчання у великих шкільних колективах сприяє здоровій конкуренції між школярами, їх прогресивному, гармонійному розвитку. Перебуваючи у товаристві декількох однокласників, діти мають гірші можливості порівнювати себе з іншими та розвиватися, ніж їхні ровесники, які навчаються у великій школі.  Водночас, у малокомплектних школах немає змагальності, суперництва, немає колективу, де школярі тягнуться до кращого, до сильнішого. Діти вчаться в замкнутому колі. І практика показує, що успішність учнів малокомплектних шкіл залишає бажати кращого, вони рідко здобувають призові місця на предметних олімпіадах та конкурсах.

Використання коштів державної освітньої субвенції та коштів місцевого бюджету на утримання закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Жерденівка Гайсинської міської ради не відповідає принципам, визначеним Бюджетним Кодексом України. Отже, прийняття проектів рішень, винесених на обговорення є важливим та необхідним управлінським кроком, який має під собою соціальні та економічні підстави.    У разі пониження ступеня закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти (частина 2 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).

На виконання даної норми, з метою забезпечення реалізації гарантій права на здобуття кожним якісної загальної середньої освіти на даний час проводиться комплекс заходів, які дозволять уникнути незручностей кожного в реалізації права на здобуття загальної середньої освіти в іншому закладі освіти із забезпеченням територіальної доступності (до   ЗЗСО с. Губник або с. Куна), зокрема через організацію процесу підвезення дітей до навчального закладу та до дому.   Таким чином, прийняття та виконання цього рішення створить сприятливі умови для реалізації державної політики в сфері освіти, поліпшення освітнього процесу, зменшить матеріальні витрати, пов’язані з ефективним функціонуванням закладів загальної середньої освіти.