З метою забезпечення гласності, відкритості та прозорості діяльності органу місцевого самоврядування, врахування громадської думки під час прийняття важливих рішень для територіальної громади, на підставі розпорядження голови Гайсинської міської ради від  28 серпня 2021 року №106-од «Про проведення консультацій з громадськістю щодо реорганізації шляхом пониження ступенязакладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори Гайсинської міської ради»   були проведені консультації з громадськістю шляхом громадського обговорення проекту рішення Гайсинської міської ради   «Про реорганізацію    шляхом пониження   ступеня    закладу    загальної   середньої    освіти    І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори  Гайсинської міської ради».

         Громадські обговорення були організовані робочою групою та пройшли у період з 28.08.2021р. по 17.06.2022р. Відповідне інформаційне повідомлення оприлюднено на офіційному веб-сайті Гайсинської міської ради.

В ході обговорення було наголошено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України (ст.19 Конституції України).

Учасникам обговорень надано економічне обґрунтування та роз’яснено законодавчі основи відповідних рішень.

Відповідно до пункту 30 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Відповідно до частини 3 статті 66 Закону України «Про освіту» сільські ради  засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.

Згідно зі ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).

        В обговоренні прийняли участь працівники закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори, члени робочої групи з питань   реорганізації шляхом пониження   ступенязакладу    загальної  середньої   освіти І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори Гайсинської міської ради, мешканці с. Ладижинські Хутори. Згідно протоколу – 49 осіб  взяли участь у обговоренні.

Під час слухань, всі присутні не підтримали ініціативу щодо пониження   ступеня    закладу    загальної   середньої    освіти    І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори  Гайсинської міської ради.

Під час громадських слухань були емоційні виступи та запитання, які звучали від громадськості с. Ладижинські Хутори:

  1. Аркавенко С. запитання:
  • «Хто виступив ініціатором пониження ступеня даного навчального закладу?»;
  • «Яким чином буде здійснюватись підвіз дітей?»
  • Скільки необхідно коштів для підвезення дітей шкільним автобусом?»;
  • «Чому витрачено так багато коштів на комунальні послуги (електроенергія, вугілля, дрова) та на харчування якщо було дистанційне навчання?»
  • Категорично проти довезення дітей до ЗЗСО с. Губник, оскільки до дітей с. Ладижинські Хутори досить погане ставлення і зі сторони дітей с. Губник і зі сторони вчителів ЗЗСО с. Губник.
  1. Шпачук В.С. (переселенець) – проти пониження ступеня навчального закладу та підвозу дітей до ЗЗСО с. Губник, оскільки це не вихід село необхідно розвивати, створювати робочі місця та навчальний заклад в с. Лажинські Хутори дає досить гарні знання.
  2. Сасюк С.В. запитання: «Чому без згоди громади с. Ладижинські Хутори вирішили понизити ступінь навчального закладу?»
  3. Шацький О.І. виступив з ініціативою дати час даному навчальному закладу не понижаючи ступінь, дати більше коштів на розвиток; створити в селі робочі місця тим самим збільшиться кількість населення, а значить буде більше дітей.
  4. Дмитриченко О. запитання:
  • «Чому школи м. Гайсин мають право на існування, а школа с. Ладижинські Хутори ні?»;
  • «Чому саме навчальний заклад в с. Губник вже визнали опорною школою, а не навчальний заклад в с. Ладижинські Хутори?»
  • «Чи аварійний стан в ЗЗСО с. Губник дозволяє створити опорну школу?»
  1. Колібабчук О.Д. запитання:
  • «Яка мінімальна кількість дітей для наповнюваності класів має бути?»
  • «Чи можливо під час воєнного стану закривати школи?»
  1. Дмитриченко К.В. проти пониження ступеня, оскільки  вона мати трьох дітей одне з яких навчається в початковій школі, а інша дитина в старшій, відповідно вона не хоче щоб діти навчались по різних школах. Зазначили і про моральний стан дітей, оскільки вони звикли до свого колективу, вчителів, а в навчальному закладі с. Губник для них все нове, тим паче, що над ними будуть знущатись діти, які навчаються в с. Губник. Батьки не зможуть бути присутніми на батьківських зборах, так, як немає чим доїхати до с. Губник. Також прозвучало, що в ЗЗСО с. Губник   вчителі   не дають необхідних, високих знань таких, як в с. Ладижинські Хутори.
  2. Твердола О.І. зазначила, що школа в с. Губник не дає ніяких знань на відміну від школи в с. Ладижинські Хутори. Прозвучало також запитання: «Скільки шкіл в Україні відкрито?»
  3. СклярукВ.І. висловився проти довезення дітей до ЗЗСО с. Губник.
  4. Шаповал К.Б. запитання: «Чи мжливо закривати школу під час воєнного стану?»
  5. Склярук В.В. запитання:
  • До начальника відділу освіти Шрамко В.М.: «Скільки в громаді шкіл І, ІІ, ІІІ ступеня? Які школи планується закривати?»
  • До заступника міського голови Пашистого І.О.: «Скільки коштів надходить до бюджету об’єднаної територіальної громади від Ладижинсько Хутірського старостинського округу?»
  • До начальника  юридичного   відділу   Гайсинської   міської ради    Міщенка О.О.: «Скільки шкіл по Гайсинській громаді планується закрити? «Скільки шкіл будуть відкривати?»
  • «Чи будуть розвивати фізичну культуру та чи буде приділятись увага (будуватись спорткомплекси, тощо) фізичному розвитку дітей?»

Також    був виступ старости с. Ладижинські Хутори Шаповала М.І., який зазначив, що багато батьків віддали дітей до навчально виховних комплексів з особливими потребами (а це близько 15 дітей), а ці діти могли б ходити до звичайної школи в с. Ладижинські Хутори і кількість дітей відповідно в навчальному закладі була б більша.

Виступила   Високогляд   З.П.   з    пропозицією створити ініціативну групу с. Ладижинські Хутори, яка б довела позицію жителів села з даного питання на сесії Гайсинської міської ради.

На всі запитання представниками робочої групи були надані обґрунтовані та вичерпні відповіді. Всі прохання прийняті до уваги.

Таким чином, всі жителі, що прийняли участь у громадських  обговореннях проекту рішення Гайсинської міської ради «Про реорганізацію    шляхом пониження   ступеня    закладу    загальної   середньої    освіти    І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори  Гайсинської міської ради» не підтримали відповідний проект.

За результатами громадських слухань та розгляду пропозицій і звернень, Робоча  група з організації проведення громадського обговорення пропонує:

Винести проект рішення Гайсинської міської ради «Про реорганізацію    шляхом пониження   ступеня    закладу    загальної   середньої    освіти    І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори  Гайсинської міської ради» на розгляд сесії Гайсинської міської ради.

Причинами неврахування пропозицій жителів громади щодо неприйняття  рішення міською радою «Про реорганізацію    шляхом пониження   ступеня    закладу    загальної   середньої    освіти    І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори  Гайсинської міської ради», які прийняли участь у громадському обговоренні, є наступні:

Згідно зі ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).

Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства.

Враховуючи вищевказані положення, оптимальне функціонування мережі закладів загальної середньої освіти повинно виходити з об’єктивно існуючого запиту на освітні послуги.

Показник наповнюваності закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори Гайсинської міської ради є незмінно низькими протягом тривалого часу, що свідчить про низький соціальний попит громади на освітні послуги на вказаній території. Станом на кінець 2021-2022 н.р. року в закладі загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори Гайсинської міської ради навчається  53 учні, зокрема в 1-му класі -2 учнів, 2-му класі – 7 учнів, 3-му класі -9 учнів, 4-му класі – 9 учнів, 5-му класі -5 учнів, 6-му класі -7 учнів,   7-му класі – 4 учня, 8-му класі -10 учнів, 9-му класі – немає жодного учня.

Перспективна  мережа закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори Гайсинської міської ради дозволяє зробити висновок про подальше зменшення контингенту учнів:

Навчальний рік2018-20192019-20202020-20212021-2022
Усього учнів48515853
У т.ч. 1 клас7972

Зростання контингенту учнів школи під питанням, оскільки вже на даний час у с. Ладижинські Хутори 17  дітей віком 3-5 років.  

Різниця між річною вартістю навчання дитини у середньому та у малозаповненому класі сягає кілька десятків тисяч гривень: незалежно від кількості учнів, громада сплачує зі свого бюджету однакові кошти за опалення, електроенергію, воду і роботу технічного персоналу. Чим менше учнів – тим більша частка цих витрат припадає на кожного з них. 

Пункт п. 6 ч. 1 ст. 7 Бюджетного Кодексу України передбачено, що «бюджетна система ґрунтується на принципі ефективності та результативності – при складанні та виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей, запланованих на основі національних цінностей і завдань, шляхом забезпечення якісного надання послуг, гарантованих державою, місцевим самоврядуванням, при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів. 

РОЗРАХУНОК УТРИМАННЯзакладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори Гайсинської міської ради на

2021 – 2022роки (тисрн.)

№з/пНайменування витрат2021 рік2022 рік
Витрати на місяць, тис.грн.Витрати на рік, тис.грн.Витрати на місяць, тис.грн.Витрати на рік, тис.грн.
1Заробітна плата педпрацівників124,91497,6142,81714
2Заробітна плата техпрацівників51532,956,6589,1
 Всього заробітна плата175,92030,5199,42303,1
 Нарахування на оплату праці 38,7446,743,9506,7
 Всього на оплату праці214,62477,2243,32809,8
3Продукти харчування5,2046,45,6050,8
4Оплата послуг (крім комунальних)4,3051,52,1025
5Видатки на відрядження0,303,60,202,7
6Оплата електроенергії4,4052,56,1072,9
8Оплата інших енергоносіїв (вугілля, дрова)52,80316,519,20115
9Інші витрати (предмети, матеріали, обладнання, інвентар та медикаменти)1,4016,92,0024,2
 Всього витрати на утримання ЗЗСО283,02964,6278,53100,4

Фактичні витрати за 7 місяців 2021 року – 1652,1 ти. грн. Кількість ставок педпрацівників – 14,6. Кількість ставок техпрацівників – 8,25. Собівартість утримання одного    учня по закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори Гайсинської міської ради  становить 51114  грн. на рік; утримання 1 учня за 7 місяців 2021 року – 28484 грн. Середні затрати на 1 дитину за 7 місяців по школах району 20427 грн. Середні затрати на 1 дитину за 7 місяців по сільських школах 30442 грн.

Фактичні витрати за 5 місяців 2022 року – 1206,6 тис. грн. Кількість ставок педпрацівників – 13,8. Кількість ставок техпрацівників – 8,25. Собівартість утримання одного    учня по закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори Гайсинської міської ради  становить – 58498 грн. на рік, середні витрати на утримання 1 учня ЗЗСО по Гайсинській міській територіальній громаді – 37829 грн.; утримання 1 учня за 5 місяців 2022 року – 22766 грн. Середні затрати на 1 дитину за 5 місяців по ЗЗСО Гайсинської міської громади -14947 грн. Середні   затрати  на   1   дитину за 5 місяців 2022 року  по сільських школах – 22723 грн.

Використання коштів державної освітньої субвенції та коштів місцевого бюджету на утримання закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори Гайсинської міської ради не відповідає принципам, визначеним Бюджетним Кодексом України. Отже, прийняття проектів рішень, винесених на обговорення є важливим та необхідним управлінським кроком, який має під собою соціальні та економічні підстави.    У разі пониження ступеня закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти (частина 2 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).

На виконання даної норми, з метою забезпечення реалізації гарантій права на здобуття кожним якісної загальної середньої освіти на даний час проводиться комплекс заходів, які дозволять уникнути незручностей кожного в реалізації права на здобуття загальної середньої освіти в іншому закладі освіти із забезпеченням територіальної доступності (до Закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Губник Гайсинської міської ради), зокрема через організацію процесу підвезення дітей до навчального закладу та до дому.  

Таким чином, прийняття та виконання цього рішення створить сприятливі умови для реалізації державної політики в сфері освіти, поліпшення освітнього процесу, зменшить матеріальні витрати, пов’язані з ефективним функціонуванням закладів загальної середньої освіти.