З метою забезпечення гласності, відкритості та прозорості діяльності органу місцевого самоврядування, врахування громадської думки під час прийняття важливих рішень для територіальної громади, на підставі розпорядження голови Гайсинської міської ради від  28 серпня 2021 року №109-од «Про проведення консультацій з громадськістю щодо припинення (ліквідації) закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Рахни Гайсинської міської ради»   були проведені консультації з громадськістю шляхом громадського обговорення проекту рішення Гайсинської міської ради ради «Про припинення діяльності (ліквідації) закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Рахни Гайсинської міської ради».

         Громадські обговорення були організовані робочою групою та пройшли у період з 28.08.2021р. по 16.06.2022р. Відповідне інформаційне повідомлення оприлюднено на офіційному веб-сайті Гайсинської міської ради.

В ході обговорення було наголошено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України (ст.19 Конституції України).

Учасникам обговорень надано економічне обґрунтування та роз’яснено законодавчі основи відповідних рішень.

Відповідно до пункту 30 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Відповідно до частини 3 статті 66 Закону України «Про освіту» сільські ради  засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.

Згідно зі ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).

        В обговоренні прийняли участь представники робочої групи, жителі села Рахни та села Семирічка, працівники закладу освіти. Згідно протоколу – 18 жителів  взяли участь у обговоренні.

Під час слухань, всі присутні не підтримали ініціативу щодо припинення діяльності (ліквідації) закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Рахни Гайсинської міської ради.

Під час громадських слухань були емоційні виступи та запитання, які звучали від громадськості с. Рахни та с. Семирічка:

  1. Побережець О.І. запитання: «Чи існує шанс зберегти даний заклад?».
  2. Штельмах Г.М. (староста Семиріцького старостинського округу): запитання: «Чи будуть всі працівники школи працевлаштовані?»
  3. Тонконоженко Л.П. запитання: «Чи можливо під час воєнного стану закривати школи?»
  4. Всі присутні висловились проти закриття школи та довезення дітей до навчального закладу в с. Бондурі, якщо здійснювати довезення то лише до навчального закладу в с. Гунча.
  5. Виступ директора закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Рахни Гайсинської міської ради Сіньковської Г.В. з проханням зберегти навчальний заклад, а  також зазначено, що навчальні заклади і в с. Бондурі і в с. Гунча ( в які планується довезення учнів) є гарним навчальними закладами з відповідною матеріально – технічною базою.
  6. Виступ військовослужбовця військової частини з проханням зберегти даний навчальний заклад.

На всі запитання представниками робочої групи були надані обґрунтовані та вичерпні відповіді. Всі прохання прийняті до уваги.

Таким чином, всі жителі, що прийняли участь у громадських  обговореннях проекту рішення Гайсинської міської ради «Про припинення діяльності (ліквідації)   закладу   загальної    середньої    освіти І-ІІ ступенів с. Рахни Гайсинської міської ради» не підтримали відповідний проект.

За результатами громадських слухань та розгляду пропозицій і звернень, Робоча  група з організації проведення громадського обговорення пропонує:

Винести проект рішення Гайсинської міської ради «Про припинення діяльності   (ліквідації)   закладу    загальної   середньої    освіти І-ІІ ступенів с. Рахни Гайсинської міської ради» на розгляд сесії Гайсинської міської ради.

Причинами неврахування пропозицій жителів громади щодо неприйняття  рішення міською радою «Про припинення діяльності (ліквідації) закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Рахни Гайсинської міської ради», які прийняли участь у громадському обговоренні, є наступні:

Згідно зі ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).

Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства.

Враховуючи вищевказані положення, оптимальне функціонування мережі закладів загальної середньої освіти повинно виходити з об’єктивно існуючого запиту на освітні послуги.

Показник наповнюваності закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Рахни Гайсинської міської ради є незмінно низьким протягом тривалого часу, що свідчить про низький соціальний попит громади на освітні послуги на вказаній території. Станом на кінець 2021-2022 н.р. року в закладі загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Рахни Гайсинської міської ради навчається  32 учня, зокрема в:

1-му класі -6 учнів,

2-му класі – 3 учня,

3-му класі – 5 учнів, 

4-му класі – 3 учня,

5-му класі -5 учнів,

6 –му класі –1 учень,

7 – му класі – 4 учня,

8 –му – 4 учня,

9 –му – 1 учень.

Перспективна  мережа закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Рахни Гайсинської міської ради дозволяє зробити висновок про подальше зменшення контингенту учнів:

Навчальний рік2018-20192019-20202020-20212021-2022
Усього учнів36313632
У т.ч. 1 клас5566

Зростання контингенту учнів школи під питанням, оскільки вже на даний час у с. Рахни 5  дітей віком 3-5 років.  

Різниця між річною вартістю навчання дитини у середньому та у малозаповненому класі сягає кілька десятків тисяч гривень: незалежно від кількості учнів, громада сплачує зі свого бюджету однакові кошти за опалення, електроенергію, воду і роботу технічного персоналу. Чим менше учнів – тим більша частка цих витрат припадає на кожного з них. 

Пункт п. 6 ч. 1 ст. 7 Бюджетного Кодексу України передбачено, що «бюджетна система ґрунтується на принципі ефективності та результативності – при складанні та виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей, запланованих на основі національних цінностей і завдань, шляхом забезпечення якісного надання послуг, гарантованих державою, місцевим самоврядуванням, при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів. 

РОЗРАХУНОК УТРИМАННЯзакладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Рахни Гайсинської міської ради на 2021 2022 роки (тис.грн.)

№з/пНайменування витрат2021 рік2022 рік
Витрати на місяць, тис.грн.Витрати на рік, тис.грн.Витрати на місяць, тис.грн.Витрати на рік, тис.грн.
1Заробітна плата педпрацівників132,11623,4138,31659,8(пов’язано зі зменшенням кількості ставок педпрацівників на 3,1 ставку в зв’язку зі зменшенням кількості класів)
2Заробітна плата техпрацівників57,5583,863,5644,6
 Всього заробітна плата189,62207,2201,82304,4
 Нарахування на оплату праці41,7485,644,4507,0
 Всього на оплату праці231,32692,8246,22811,4
3Продукти харчування3,40313,7029,7
4Оплата послуг (крім комунальних)2,70321,8021,6
5Видатки на відрядження0,202,30,101
6Оплата електроенергії1,5017,81,9023,6
8Оплата інших енергоносіїв(вугілля, дрова)37,60225,77,7046,3
9Інші витрати )предмети, матеріали, обладнання, інвентар та медикаменти) 0,8010,50,708,8
 Всього витрати на утримання ЗЗСО277,53012,1262,12942,4

Фактичні витрати за 7 місяців 2021 року – 1810 ти. грн. Кількість ставок педпрацівників – 13,6. Кількість ставок техпрацівників – 9,25.  Собівартість утримання одного   учня по закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Рахни Гайсинської міської ради  становить 83669  грн. на рік; утримання 1 учня за 7 місяців 2021 року – 50278 грн. Середні затрати на 1 дитину за 7 місяців по школах району 20427 грн. Середні затрати на 1 дитину за 7 місяців по сільських школах 30442 грн.

Фактичні витрати за 5 місяців 2022 року – 1262,8 тис. грн. Кількість ставок педпрацівників – 10,5 (в 2021 році -13,6 ставок). Кількість ставок техпрацівників – 9,25. Собівартість утримання одного    учня по закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Рахни Гайсинської міської ради  становить – 91950,00 грн. на рік, середні витрати на утримання 1 учня ЗЗСО по Гайсинській міській територіальній громаді – 37829 грн.; утримання 1 учня за 5 місяців 2022 року – 39460 грн. Середні затрати на 1 дитину за 5 місяців по ЗЗСО Гайсинської міської громади -14947 грн. Середні   затрати  на   1   дитину за 5 місяців 2022 року  по сільських школах – 22723 грн.

Використання коштів державної освітньої субвенції та коштів місцевого бюджету на утримання закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Рахни Гайсинської міської ради не відповідає принципам, визначеним Бюджетним Кодексом України. Отже, прийняття проектів рішень, винесених на обговорення є важливим та необхідним управлінським кроком, який має під собою соціальні та економічні підстави.   

У разі ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти (частина 2 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).

На виконання даної норми, з метою забезпечення реалізації гарантій права на здобуття кожним якісної загальної середньої освіти на даний час проводиться комплекс заходів, які дозволять уникнути незручностей кожного в реалізації права на здобуття загальної середньої освіти в іншому закладі освіти із забезпеченням територіальної доступності (на вибір: до Закладу загальної середньої освіти: середня загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад с. Бондурі Гайсинської міської ради або до Закладу загальної середньої освіти І – ІІ ступенів с. Гунча Гайсинської міської ради), зокрема через організацію процесу підвезення дітей до навчального закладу та до дому.  

Таким чином, прийняття та виконання цього рішення створить сприятливі умови для реалізації державної політики в сфері освіти, поліпшення освітнього процесу, зменшить матеріальні витрати, пов’язані з ефективним функціонуванням закладів загальної середньої освіти.